RSS

Monthly Archives: April 2011

malam berdua-duaan

Kisah berlaku waktu satu rombongan guru pelatih membuat rombongan ke tempat bersejarah. Bila sampai ke tempat yang dituju para guru pelatih mendapati tempat tersebut merupakan satu yang tidak pernah dikunjung oleh sesiapa…lengang, sepi!

Maka guru pelatih bermula turun untuk melihat kesan sejarah yang ada di tempat tersebut. Pada permulaan, mereka berkumpul bersama melihat kesan sejarah yang ada. Lebih kurang sejam selepas itu mereka berpecah menuju ke tempat sejarah yang mereka sukai.

Nak jadi cerita, seorang guru pelatih perempuan yang begitu tekun mencatit dan mengarang maklumat yang ada pada kesan sejarah tersebut, tanpa disedar,dah tertinggal.

Yang trainer pulak ingat semua cikgu-cikgu dah ada dalam bas, so mereka bertolak untuk balik.

Cikgu pelatih yang tertinggal tu mula gabra…menjerit sekuat hati, cemas giler panggil kawan-kawan dia dan pelatih yang lain. Tapi hampa.

So dia tekad berjalan nak keluar dari tempat berkenaan menuju ke kampung berdekatan. Sejam berjalan tetapi masih tidak menjumpai sesiapa. Startlah letih dan menangis panggil mak ayah.

Pusing pusing nampak satu pondok kecik berdekatan dengan tempat tu. so dia pegi ketuk pintu. Keluar seorang pemuda anggaran umur linkungan lewat 20an dan bertanya: siapa kamu? Jawablah cikgu tadi yang dia tertinggal bas rombongan, dan tak tahu nak pulang.

Berkatalah lelaki tadi bahawa tempat yang ingin ditujunya berletak di selatan dan tempat mereka berada di utara, dan tempat tu memang tak didiami sesiapa. Maka menangislah cikgu tadi bagai orang hilang akal…

Disebabkan kesian, lelaki tu menyuruh cikgu tadi bermalam dipondok dia je sementara tunggu subuh untuk di hantar pulang.

Cikgu tu disuruh tidur atas katil lelaki tersebut manakala lelaki itu tidur atas lantai berhamparkan kain je dan ambil sehelai kain lain digantung sebagai pengadang tempat tidur antara dia dan cikgu tu.

Lelaki tadi duduk dipenjuru pondok dan membaca buku. Yang cikgu tu tutup seluruh badan dia ngan kain gebar menahan menangis dek takut dan tak henti matanya mengawasi lelaki misteri tu.

Tiba-tiba lelaki tu tutup buku dan pergi kat lilin yang menyala dan membakar jarinya satu persatu.

Cikgu tadi apalagi, bertambah kecut perut takut kerana berfikir bahawa lelaki tersebut mengamalkan ilmu songsang.. mengeletar giler maut… Maka kedua-duanya tidak tidur sehingga pagi…

Bila menjelang pagi lelaki tersebut menghantar cikgu tadi ketempat asalnya.

Bila dah sampai rumah, cikgu tadi pun menceritakan apa yang terjadi kat mak bapak dia. Bapak cikgu tu dengan seribu satu persoalan mengesyaki sesuatu berlaku, sebab tengok anak dia nampak sakit, pucat lesi dan takut amatlah sangat.

Si bapa pun pergi ke tempat yang dimaksudkan anaknya tu. Menyamar sebagai pemburu yang tersesat dan bertanya tempat tuju. Dalam hati si bapa tadi hairan tengok jari jari tangan lelaki tadi berbalut dan bertanya kenapa…

So lelaki tu pun cerita bahawa dua malam lepas datang seorang perempuan cantik elok paras rupa untuk tumpang bermalam dipondok beliau. Dan sudah tentu pada ketika itu syaitan iblis sudah berada bersama mereka. Disebabkan takut terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku, beliau membakar jarinya satu persatu supaya dapat menghindarkan diri dari berfikir memperkosa perempuan tersebut.

Mendengar penerangan lelaki tersebut si bapa mempelawa lelaki berbalut jari itu datang kerumahnya dan berhajat mengahwinkan anaknya kepada lelaki tersebut.., tanpa pengetahuan lelaki tu yang bahawasanya perempuan yang akan dikahwininya adalah perempuan yang menumpang tidur di katil nya 2 malam yang sudah…

MORAL CERITA :

Apabila kita nak lakukan dosa, cubalah kita letakkan tangan kita di atas api. Jika kita mampu menahan kepedihan api tanpa rasa sakit, boleh la lakukan dosa (sindiran) tersebut TETAPI jika kita tak mampu jauhkan la.

Ingatlah bahawasanya api di dunia ini telah di hilangkan bisa neraka selama beribu2 tahun baru diletak di dunia ni, dan cuba kita bayang dan rasakan kepedihan api sebenarnya iaitu Api Neraka..

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on April 20, 2011 in short story

 

Taubat Nasuha

sins…. all people commit sins either on purpose or not. we always have a feeling that we want to avoid from wrongdoing. but we lack of courage that enable our desire to control us. it is undeniable that this world is advancing and lots of technological devices and instrument that make us easier in accessing the world net. internet is one of the fastest way to find and searh all kind of things and informations. it is also a fastest way to commit many sins. but we cannot easily put blame on the internet because its original purpose of being invented and developed is to help us in our daily work.

however some of us use that service for improper purposes; cheating, hacking, and widespread of dirty thinking. there is no need for me to explain more detailed on how the internet can be abused. everyone has known it already. these are the main reasons why nowadays there is a lot of crime happened compared to the past. my roommate told me yesterday that he watched a news about a girl was raped by her boy classmates in her class during a break time. can you imagine how such incident can happened that involved merely secondary school students!!!! the girl is an orphan and actually she has been raped for many times before. but because of feeling ashamed, she just kept on quiet. how cruel the boys… but who should be blamed?

sins can be committed in many ways, not only through the internet. it is up to us to chose  for doing it or not. i am very sad and sorry to society nowadays. where is their ‘iman’ and ‘taqwa’ gone? the case of abortions and babies are killed and thrown away like a rubbish is frequently we heard.  most of the cases involved our muslim people. i hope we can think and analyze ourself, improve our “iman” and ask our friends too. i’m not saying that i am perfect, but i did this because i feel i have to. as human being we could not run from making mistakes. however we have to keep on improving in order to become a better individual in the world and hereafter.

so we have to repent all the times. we cannot say that we are perfect. nobody’s perfect. let us return to a right path. if one keeps repeating sins, then one should find the root causes and eliminate them. Willing to God, our repentance would be accepted and put all our effort for not repeating the same mistakes and sins again. may Allah bless us.

The Conditions for Repentance

The conditions for repentance are well known:

  1. Leaving the sin;
  2. Remorse over having committed the sin;
  3. Resolve never to return to the sin;
  4. (If it relates to the rights of another person, then to) Return the rights or property one wrongly took. [al-Bariqa fi Sharh al-Tariqa; Riyad al-Salihin]

” Writing To Initiate Desire”

 
Leave a comment

Posted by on April 17, 2011 in Luahan hati

 

FITNAH & ‘aib

Penyebaran fitnah mudah berlaku dalam era teknologi komunikasi moden sekarang. Kemudahan khidmat pesanan ringkas (SMS), laman web dan emel membolehkan penyebaran maklumat tanpa memerlukan bertemu secara berdepan, lebih mudah, cepat, meluas dan murah. Teknologi yang sepatutnya digunakan untuk kebaikan disalahgunakan untuk menyebarkan fitnah. Penyebaran fitnah melalui SMS yang berleluasa memaksa kerajaan menetapkan peraturan semua pemilik kad prabayar didaftarkan.

Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah. Sebarang berita diterima perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan bagi memastikan tidak terpedaya dengan berita berunsur fitnah.

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Banyak pihak yang turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan seperti mendapat kepuasan daripada perbuatan itu. Fitnah biasanya disebarkan bertujuan memburukkan individu atau kumpulan. Pada masa sama, perbuatan itu dapat menonjolkan dirinya sebagai lebih baik dan lebih layak berbanding orang yang diburukkan itu.

Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikan.

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.

Penyebar khabar angin biasanya menyebut perkataan ‘dengar khabar’ mengenai berita yang disebarkan. Bagaimanapun, apabila berita tersebar daripada seorang ke seorang, maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti berita benar. Dalam Islam, sesuatu berita benar tetap tidak boleh disebarkan jika orang yang berkaitan cerita itu tidak mahu ia disebarkan kepada orang lain. Menyebarkan berita benar tetap dilarang, inikan pula menyebarkan berita tidak benar.

Imam Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah. Mengenai berita benar dan berita tidak benar yang disebarkan tanpa kebenaran atau kerelaan orang berkaitan, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah (mengumpat)? Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Lalu Baginda meneruskan sabdanya: Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya. Lalu ditanya oleh seorang sahabat: Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya?’ Rasulullah bersabda lanjut: “Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada dirinya bererti kamu memfitnahnya.” (Hadis riwayat Abu Hurairah)

Larangan mencari dan membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: “Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain.” (Surah al-Hujurat, ayat 12). Justeru, setiap Muslim perlu bijak menilai sesuatu berita bagi mengelak daripada menerima dan kemudian menyebarkan sesuatu berita berunsur fitnah.

Perkara pertama perlu diberi perhatian untuk memastikan kesahihan berita ialah memastikan sumber berita itu, yakni siapakah yang mula menyebarkan berita dan rantaian orang yang membawa berita itu. Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, yang berpunca daripada fitnah disebarkan kumpulan ekstremis agama.

Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu. Fitnah juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah malah, sejarah kejatuhan empayar besar kerajaan Melayu Melaka tidak terkecuali kerana fitnah. Ubat bagi penyakit hati ialah dengan memperbanyakkan taubat dan selalu berzikir.

Fikir-fikirkanlah, sebelum menghantar e-mel atau SMS. Jika masyarakat Islam sendiri boleh berperang sesama sendiri kerana fitnah, apatah lagi masyarakat majmuk? Jika benar sekalipun beberapa berita, tetapi jika menyebarnya tanpa konteks ia seolah-olah menyiram minyak di atas bara api.

(original article from http://www.niknazmi.com/wordpress/?p=552)

Link sekadar perkongsian– http://www.mygamis.net/2011/04/kematian-adik-saiful-apa-ceritanya.html

penerangan yang jelas walaupun title video ni x berapa elok.. harap memberi manfaat. sekadar ingin berkongsi- http://www.youtube.com/watch?v=OBBFASjGriQ&feature=share

 
Leave a comment

Posted by on April 17, 2011 in Muhasabah

 

WHY MURTAD????

Assalamualaikum and good day to all readers. this is my first post. i decided to get involved in blogging after i watch a video from youtube tonight… i want  TO express my feeling of sadness- a muslim left islam… WHY??? i listen to her reasons of why she left islam, it was really unacceptable. let me tell you my brothers and sisters, we, Muslim nowadays are weak. we are easily get confused by those want to look islam fell down. we should not be influenced and get confused by them easily. the way to avoid is back to Al-Quran and As-sunnah. InsyaAllah, we will BE guided by HIM as along as we follow these two guides. we have to always make ourselves close to ALLAH, pray five times on time, recite AL-QURAN everyday, go to islamic classes, attend TAZKIRAH, USRAH, etc to improve our IMAN. always make a friends with the religious people and stay away from bad friends. by doing these thinGs, InsyaAllah we will not get confused and this situation WILL NOT happen. i’m also not a very kind person but when looking to this video, my heart was hurt. this make me want to share all these staffs to all my brothers and sisters so that this king of thing will not happen anymore later on. keep reminding between each other so that we aware about it all the times.

improve our Iman(faith) everytimes so that we wil not get easily confused and cheated that easily, always pray Taubah NAsuha and refer to religious teacher about religious book that you read- in order to make the explanation of the contents more clear so no misunderstanding later on… “THOSE WHO READ ALONE WITHOUT GUIDENCE MEANS THEY ARE LEARNT FROM SYAITAN”.. I think everyone know about it.. so once we have strong basic fundemental about islam and try to keep on improving our iman everytimes, InsyaAllah this kind of situation(muratd) is will not happen… the consequence of Murtad(muslim who left islam) is heavy punishment.. killed.. but the the individual will be asked to repent first…. huh.. other people will question- why they are forced to back into islam and if not they will killed?? don’T Islam has no force in its religion???? this kind of question will be used by those who want to accuse Islam as terrorist religion… so my brothers and sisters please to answer their questions wisely and if you don’t know how to explain to them, let someone to talk to them (USTAZ,ustazah,religious people)..

so i would like to remind to all muslim scholars, be strong and please keep islam in your heart so that we will not waver even once.. hope we all are protected and blessed by ALLAH.. AMIN..

this link of muslim left islam on youtube is not for humiliation but for us to take a lesson so that we will not follow the same path as them.. you can evaluate what their reasons yourself but do not get confused please…. please protect other muslim scholers too..http://www.youtube.com/watch?v=uVcIjIPKz-c&feature=related

here also are link about case in malaysia of murtad… please help our brothers and sisters http://johneox.wordpress.com/konspirasi-murtad/

 
Leave a comment

Posted by on April 16, 2011 in Luahan hati